Skip to main content

Raya Raya Raya, Selamat Hari Raya


Assalamualaikum dan apa khabar semua 🌻

Raya Raya Raya, Selamat Hari Raya 🎢🎡🎢🎡🎀

Lagu Raya yang satu ni dah melekat kat kepala, asyik terngiang-ngiang je. Pernah tak korang kena macam ni ? This will take some time to get it out of my head.  Maybe lepas 30 Syawal kot hihihi

Raya tahun ni sangat bermakna pada saya, setelah 3 tahun tak balik kampung sendiri, selepas pandemik. Jujurnya, saya pun dah lupa giliran beraya kat kampung siapa tahun ni, sebab PKP lama sangat πŸ˜… Tapi suami setuju untuk balik beraya di Sabah, dan parents serta adik beradik pun balik, jadi memang meriah !

Walaupun harga tiket flight agak mahal setanding harga melancong ke oversea, tapi kami tekad untuk balik dan sambut hari raya di Tawau, Sabah. Kami balik awal sejak Ramadhan ke 26, dan bermula lah episod packing baju, kuih muih dan tak lupa juga supplement penting untuk bekal semasa di kampung.

Semestinya raya dengan Shaklee, ini antara supplement yang tak boleh saya tinggalkan :

1. Basic supplement: 

- Vitalea (Multivitamin) - Raya sakan, makan tak berhenti mengunyah. Tetapi, tak semua makanan dan lauk raya lengkap berkhasiat, jadi saya ambil Multivitamin untuk tampung kekurangan nutrien dalam badan sepanjang raya.

- Vitamin B Complex - untuk kekal in good mood walaupun penattt sangattt dan kawal kemaruk daripada makan macam-macam. 

- Sustained Release Vita-C (Vitamin C) - Untuk sistem imun diri sendiri, untuk kawal resdung dan maintain kulit cantik sepanjang raya, your country is hot πŸ₯΅ 

- Ostenutrix (Kalsium) - untuk melegakan lenguh lenguh badan selepas mengemas, dan lenguh pinggang berdiri basuh pinggan. Yang paling saya suka, untuk rasa tidur yang cukup walaupun berjaga hingga lewat malam, serta lawas keesokan pagi nya!

- Alfalfa (mineral dan fibre) - Waktu raya jarang ada lauk sayur dan buah, kalau ada pun biasanya hanya kuah lodeh dan buah dalam tin! Jadi, saya ambil Alfalfa untuk top up mineral dan fibre untuk keselesaan perut, juga untuk alas perut supaya tak over-eating selalu. Lagiiun saya ada skin allergies bila makan mengarut (read : gula), jadi Alfalfa membantu beri kelegaan.

2. Cinch Tea Mix

Cinch Tea Mix ni lah penyelamat saya dari tidur berlebihan. Maklumlah, dengan cuaca panas, penat mengemas, penat layan tetamu, ditambah lagi dengan carbo loaded dan food-coma, memang mencabar nak tahan mata di tengah hari rembang. Jadi, pagi-pagi lagi saya akan minum Cinch Tea Mix sebagai minuman panas, menggantikan kopi atau teh, selamat tak minum air manis pagi-pagi. Paling best, taurina dalam teh ni membuat kan saya lebih fokus dan alert, segar je mata, tak ada lah macam zombie walaupun tak cukup tidur.


 

3. Supplement untuk anak-anak : Nutriferon dan Hero Kiddo

Musim perayaan juga biasanya sinonim dengan musim penyakit berjangkit πŸ₯² Terutama budak-budak, selain berjumpa dan bermain dengan saudara dan rakan-rakan, perubahan cuaca dan rutin pemakanan yang berubah juga boleh membuatkan mereka jatuh sakit. Jadi, saya prepare siap-siap dan suap kan mereka Hero Kiddo setiap hari dan Nutriferon setiap tiga hari untuk tingkatkan sistem imun mereka. Even kalau jatuh sakit sekali pun (which is normal ya), sekejap sahaja sudah sembuh.



4. Supplement 3 sekawan : Untuk “maintain” berat badan semasa raya - Herblax, Lecithin dan Omega Guard. Gandingan 3 supplement ini selalu membuat kan saya “beringat” yang saya telah turun 5kg semasa bulan puasa, dan cepat-cepat telan supplement dengan harapan berat badan tidak naik raya ini!


Lagi satu tips elak makanan berminyak dan terpercik ke baju  - pilih lah baju warna putih, macam kami πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Overall, pengalaman Raya dengan Shaklee mengingatkan saya untuk sentiasa alert dalam menjaga dan mengawal pengambilan makanan, sebab setiap kali saya ambil vitamin, saya berazam untuk menjadi lebih sihat, agar dapat mengelakkan penyakit kronik dalam jangka masa panjang. Dengan kesihatan yang lebih baik saya harap dapat spend lebih banyak raya bersama keluarga di tahun-tahun yang akan datang, jika diberi rezeki umur panjang.

Nak merasai pengalaman Raya dengan Shaklee seperti saya ? Hubungi saya untuk konsultasi lanjut. πŸ’

#nextlevelblogging
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

-----

Davina Mahmood
Whatsapp : https://watsap.my/0198881488/vitamin
FB : Davina Mahmood

Hubungi kami untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.

-----

PENAFIAN :

Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf. 



Comments

Popular posts from this blog

Bisnes Online Terbaik Buka Pintu Untuk Peniaga Baru

Assalamualaikum dan apa khabar semua  Jika anda mencari “cara” untuk memulakan bisnes atau mula berniaga, mungkin mencari peluang online adalah pilihan terbaik. Dalam dunia digital kini, lebih ramai orang mencari produk dan perkhidmatan secara online, menjadikan pasaran online semakin berkembang pesat. Kita sendiri pun kalau boleh nak semua di hujung jari, pantas, mudah, jimat masa, nak makan pun cari online. Sekarang, vitamin pun semua nya tersedia atas pelbagai paltform. Pengalaman Bisnes Online Shaklee Saya sendiri sudah 10 tahun membina Bisnes Online bersama Shaklee. Sosial media betul-betul melonjak kan Bisnes Online dan menjangkau pasaran yang lebih luas, tak terbatas oleh lokasi, peringkat umur, walau apa pun ciri perbezaan dan situasi kita. Saya pula, setiap kali memuatnaik post kat sosial media, mesti ada terselit produk Shaklee. Because Shaklee is Life πŸ˜‰ Semasa musim COVID mencapai angka tertinggi tahun lepas, ramai rakan-rakan sepejabat yang terjangkit, dan dengan adanya ke

Tazkirah : Pembakar Semangat di saat setiap keluhan

Assalamualaikum dan apa khabar semua 🌻 Panas betul cuaca sekarang ni ya ?  Tak tahu di mana logiknya, tapi emosi sedikit terganggu dek bahang matahari. Tidak boleh salah sedikit, mula lah merengus, adakalanya membebel tak sudah.  Satu demi satu ujian bertimpa. Berbagai soalan mula timbul di dalam kepala.  Dan sebagai hamba yang lemah, sering terucap di bibir, keluhan demi keluhan terluah. Diikuti dengan tanda-tanda sakit kepala,  sukar untuk fokus,  susah untuk tidur, mudah marah, makin sensitif. Sah, ini sudah jadi Stres!  Stres pada definisinya adalah tindak balas emosi, fizikal dan mental akibat perubahan dalam sesuatu yang berlaku dalam kehidupan manusia. Stres merangkumi beban, tekanan, kebimbangan, keletihan, konflik, panik, kemurungan dan tidak bermaya.  Kita sering memandang ringan tentang stres tetapi tahukah anda stres juga boleh membawa maut ? Kegagalan menangani stres boleh membawa kesan buruk kepada diri sendiri. Stres mampu melemahkan sistem imun tubuh kita yang akhirnya